Fördelar med att grodda

Fördelar med att grodda

 

Frön, linser och bönor är rika på bra näringsämnen men de kan bli ännu nyttigare och lättare för kroppen att ta upp nyttigheterna när de har groddats. Visste du att när du groddar linser fördubblas antioxidanterna och C-vitamin tredubblas - är inte det helt galet?

Du kan grodda en massa olika frön, linser, korn och nötter, till exempel kikärter, gröna linser och solrosfrön. När du äter groddar blir det lättare för kroppen att ta upp näringsämnen och aminosyror och det gör dem lättare för magen att smälta. När man groddar så börjar det vilande fröet att växa och först då släpper fröet ut alla nyttigheter.

Groddar är otroligt enkelt att göra hemma utan att du behöver någon fin utrustning. Allt du behöver är en glasburk, silduk eller ett finmaskigt nät och ett gummiband. Du kan även köpa speciella grodd kit och specialburkar, men varför inte bara återanvända en gammal burk istället?

Så här gör du:

  • Skölj fröna, bönorna eller linserna i kallt vatten i ett durkslag.
  • Lägg dem sedan i kallt vatten i en bunke i minst 8 timmar, gärna över natten. 
  • Nästa morgon häller du av vattnet i durkslag och skölj fröna noga.
  • Häll fröna i en glasburk och täck toppen på burken med ett finmaskigt nät (en nötmjölkspåse funkar också) och fäst med ett gummiband. Låt burken stå snett nedåt lutad, till exempel i ett diskställ.
  • Skölj fröna med vatten 2-3 gånger om dagen. Häll av vattnet och ställ tillbaka burken snett nedåt lutat.
Fun fact:

Blir du extra gasig efter att ha ätit bönor eller linser? Genom att blötlägga linser och ärtorna ordentligt och grodda dem, kan du stoppa dessa matsmältningsstörningar som orsakar gaser.

Lycka till, tagga oss gärna (@unwrapped.se) om du testar att grodda och delar med dig på Instagram.