Näringsrik mac & cheese

Vi älskar mac'n cheese! Gör du också det? Men visste du att den gamla klassikern går att gör nyttig, näst in till förpackningsfri och även supergod? Så här gör du!

Ingredienser till såsen:
3 dl kokt potatis och morötter
1 dl närings jäst
1 dl cashewnötter (blötlagda)
2 dl havremjölk
2 vitlöksklyftor
salt och peppar

Gör så här:

  1. Blötlägg cashewnötterna i vatten i ca 2 timmar. Glömde du att lägga dem i vatten kan du lägga nötterna i en kastrull och sedan täcka cashewnötterna med vatten. Koka upp, ta av från plattan och låt stå i 15 minuter. Häll av vattnet.
  2. Sätt ugnen på 175˚C.
  3. Koka makaronerna. Häll av dem i ett durkslag.
  4. Lägg potatis, morötter, närings jäst, cashewnötter, havremjölk och vitlöksklyftor i en matberedare.  
  5. Blanda såsen med makaronerna, smaksätt ev. med salt och peppar.
  6. Häll blandningen i en ugnssäker form.
  7. Strö över ströbröd.
  8. Sätt formen mitt i ugnen 20 minuter. Ändra sedan till grillfunktionen på din ugn och grilla ytterligare i 10 minuter så får du en riktigt krispig yta.

Låt stå i 10 minuter. Nu kan du njuta av en näringsrik mac and cheese, det är du värd!