Frågor & svar

Registrering

Hur gör jag för att bli kund hos Unwrapped?
Vad roligt att du vill bli kund hos oss och hjälpa oss minska på engångsförpförpackningar! Välj de produkter du vill beställa och följ stegen i kassan för att slutföra din beställning. Skapar du inget konto i samband med din beställning kommer du få ett mail från oss med info om hur du skapar ett konto. Har du handlat förut loggar du bara in och slutför din beställning.

Måste jag skapa ett konto hos er?
Ja men du kan skapa ett konto efter du lagt din första beställning. Du måste ha ett konto för att kunna ta del av din personlig rabattkod som du får när du returnerat de förpackningar som du lånat av oss.

Kan vem som helst bli kund hos er?
För att bli kund hos oss måste du ha fyllt 18 år.

Leveranser

Var levererar ni?
I dagsläget erbjuder vi leverans i Stockholm med omnejd. Kika om vi levererar till ditt postnummer genom att testa ditt postnummer här.

Bor du utanför vårt leveransområde?
Kontakta oss om du bor utanför vårt leveransområde så kan vi se om vi kan lösa leverans!

Kan jag hämta min beställning från ert lager?
Ja, du kan hämta din beställning varje måndag kl 16-18 ifrån vårt lager på Linnégatan 89C, 115 23 Stockholm! Om du vill så kan du hälla över till dina egna burkar/påsar!

Vilka dagar levererar ni?
Hemleverans sker på tisdagar kl. 17:00-22:00. Om du inte är hemma kan din beställning lämnas utanför din dörr.

Vad behöver jag ha hemma?
Efter leverans behöver du ha dina egna behållare så som glasburkar eller liknande som du flyttar över dina beställda varor i. Eftersom du lånar förpackningar från oss så vill vi att du inte använder dem till något annat efter att du hällt över innehållet till dina egna burkar.

Hur fungerar pant systemet?
Hos oss betalar du 5 kr i pantavgift för varje förpackning som behövs för din order. Pantavgiften är inkluderad i produktpriset. När förpackningarna har blivit returnerade till oss får du en rabattkod som motsvarar en rabatt på samma belopp som din pantavgift. Rabattkoden kommer automatiskt visas i kassan när du loggat in. Du känner igen den då den börjar med "TILLGODO". T.ex. "TILLGODOMWCC86GW". Rabattkoden ger rabatt på ditt nästa köp. Rabattkoden är giltig i 6 månader. 

Vi vill att du returnera förpackningarna senast 60 dagar från din senaste beställning. Det gör du enkelt genom att ge den till personen som levererar din beställning.

Vad händer med min förpackning efter att jag lämnat tillbaka dem?
När förpackningar returneras till oss steriliseras de och tvättas innan de återanvänds till nästa kund. Du får även en personlig rabattkod som motsvarar summan av din pantavgift. Rabatten kan du använda vid ditt nästa köp. Rabattkoden hittar du i kassan efter att du loggat in.

Vad händer om jag inte lämnar tillbaka förpackningarna?
Har förpackningarna inte lämnats till oss inom 60 dagar från ditt senaste köp blir du återbetalningsskyldig för kostnaden av förpackningarna. Aktuella priser hittar du nedan för.

Vad kostar förpackningarna?
- Glasburk (1062 ml): 40 kr
- Glasburk (850 ml): 35 kr
- Glasburk (535): 30 kr
- Glasburk (220 ml): 25 kr
- Påse (medium): 59 kr
- Påse (large): 69 kr

Kan jag köpa förpackningarna istället för att lämna tillbaka dem?
Ja, det går bra, kontakta oss för mer information.

Vill du inte beställa från oss igen?
Kontakta oss så berättar vi hur du går tillväga för att returnera dina förpackningar.

Portkod
Bor du i lägenhet med låst portuppgång? Vänligen ange den när du skapar ditt konto eller lägger din beställning. Ändras koden kan du uppdatera den genom att logga in. Kan vi inte leverera p.g.a ofullständiga portkodsuppgifter eller vid adressändringar som innebär att vår leveranspartner inte kan lämna leveransen till dig kommer vi fortfarande att debitera dig för din beställning.

Förpackningar & paketering

Hur packar jag förpackningarna inför en upphämtning?
Slå in glasburkarna i samma papper som de kom i och tejpa igen kartongen. Vi vill undvika att något går sönder under leverans tillbaka till oss så att vi kan återanvända förpackningarna till nästa kund. Om du inte kommer vara hemma vid upphämtning, lämna paketet utanför din dörr. 

Våra förpackningar
Våra glasburkar är livsmedelsgodkända och tygpåsarna är tillverkade av 100% GOTS certifierad ekologisk bomull. Global Organic Textile Standard (GOTS) är en internationell märkning för textil och kläder, som inkluderar både sociala och miljömässiga krav.

Komposterbar leveransförpackning
Dina produkter packas i glasburkar och bomullspåsar som vi kan återanvända. Dessa förpackningar packas i wellpappkartonger som kan komposteras. Skicka tillbaka din kartong med vår leveranspartner som levererar din nästa leverans så återanvänder vi lådan. 

Vad händer om jag har sönder eller tappar bort förpackningarna som jag lånat av er?
Om en olycka sker eller om du tappat bort förpackningar blir du ersättningsskyldig det belopp motsvarande förpackningarnas kostnad:

- Glasburk (1062 ml): 40 kr
- Glasburk (850 ml): 35 kr
- Glasburk (535): 30 kr
- Glasburk (220 ml): 25 kr
- Påse (medium): 59 kr
- Påse (large): 69 kr

Våra leverantörer

Vart kommer era produkter ifrån?
Vi köper in produkter från flera olika leverantörer ifrån hela världen. 

Hur undviker ni förpackningar när varor levereras till er?
Vi köper in i stora förpackningar vilket betyder att det blir mindre förpackningar per kg. Många av våra produkter kommer i 25 kg pappers säckar. I andra butiker hade dessa blivit packade i mindre plastförpackningar om t.ex. 500 gram. Men hos oss packar vi om det i förpackningar som kan återanvändas flera gånger. Vilket betyder att vi minskar antalet engångsförpackningar som används.

Frakt & Returer

Vad kostar leverans?
Fri frakt om du handlar för minst 599 kr. Frakten dras automatiskt av när produkterna i varukorgen överstiger 599 kr. Annars kostar leveransen 99 kr.

Vad har ni för reklamationspolicy? 
Reklamation är så klart möjlig om det mot förmodan skulle vara något fel på de levererade produkterna. Vi önskar att du reklamerar snarast möjligt efter leverans. Detta gör du genom att ta en bild på varan, berätta vad som är fel och kontakta oss

Vad har ni för ångerrätt?
Ångerrätt gäller ej på varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel eller produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats och förseglingen har brutits. Vid köp av andra varor har vi en 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot den vara som du har beställt. Läs mer om våra köpvillkor!

Allergier & hygien

Jag är allergisk. Är det säkert för mig att handla i er butik?
Trots att vi vidtar försiktighetsåtgärder, kan vi inte garantera att våra livsmedelsprodukter inte innehåller spår från nötter, soja, sesam eller är glutenfria eftersom packning av alla livsmedelsprodukter sker i en miljö. 

Hur förvarar ni produkterna på ert lager?
I vårt lager förvarar vi allt i förseglade, lufttäta lådor och har strikta rutiner för rengöring och fyllning av förpackningarna.

Ekologiskt produkter

Är era produkter ekologiska?
Vårt sortiment är nästan bara ekologiska produkter. Vi är även certifierade hos KIWA. 

Varför är det viktigt att produkter är ekologisk?
I ekologiska odlingar används inga kemiska bekämpningsmedel, vilket bidrar till en mer giftfri miljö. Ekologiska odlingar ger också mer biologisk mångfald. Det känns viktigt!

Varför är bekämpningsmedel dåligt?
Bekämpningsmedel kan spridas vidare till vattendrag, sjöar och grundvatten vilket ger en negativ påverkan på oss människor, djuren och vår natur eftersom i slutändan så får vi i oss det.