Frågor & svar

Tillfälliga förändringar i samband med covid-19

Vi tar den nya utvecklingen kring covid-19 mycket allvarligt. Unwrapped följer noga rekommendationer och uppdateringar från Folkhälsomyndigheten.

Vi har alltid en hög standard när det kommer till hygien- och städrutiner. Så fort vi får tillbaka förpackningar så diskar vi dem alltid noga.

Några nya åtgärder som vi vidtagit i samband med covid-19 för att ytterligare höja säkerhet och hygienfaktorer är:
  • Vi återanvänder inte längre lådorna som inkommer till oss.
  • Ej heller etiketterna som vi får tillbaka från våra kunder.
  • När det är möjligt kommer dina varor att lämnas utanför din dörr för att minimera fysisk kontakt vid överlämning. När varan är levererad får du ett sms som meddelar att leveransen är slutförd och du kan hämta paketet utanför din dörr. På Airmees spårningssida kommer det även finnas ett foto på paketet utanför din dörr.
  • För att underlätta vid leverans kan du alltid fylla i instruktioner till budet.
  • Vid upphämtning av retur av förpackningar så undviker vi personlig kontakt. Placera därför din retur utanför din dörr i god tid innan Airmee kommer.
  • Vi bevakar dagligen rekommendationer från Folkhälsomyndigheten och uppdaterar löpande våra rutiner och verksamhet därefter.
Om du har några funderingar kring hur vi säkerställer din leverans, tveka inte att kontakta oss: hello@unwrapped.se

Registrering

Hur gör jag för att bli kund hos Unwrapped?
Vad roligt att du vill bli kund hos oss och hjälpa oss minska på engångsförpackningar! Välj de produkter du vill beställa och följ stegen i kassan för att slutföra din beställning. Skapar du inget konto i samband med din beställning kommer du få ett mail från oss med info om hur du skapar ett konto. Har du handlat förut loggar du bara in och slutför din beställning.

Måste jag skapa ett konto hos er?
Du måste ha ett konto för att kunna ta del av din personlig rabattkod som du får när du returnerat de förpackningar som du lånat av oss.

Kan vem som helst bli kund hos er?
För att bli kund hos oss måste du ha fyllt 18 år.

Leveranser

Var levererar ni?
Vi levererar över hela Sverige. Oavsett vart du bor i Sverige så kan du välja mellan att få dina produkter packade i vårt cirkulära system med förpackningar som du lånar ifrån oss eller i papperspåsar.

Vi erbjuder 4 leverans alternativ beroende på vart du bor. Läs mer nedan.

Hemleverans med Airmee
I Stockholmsområdet levereras din beställning via Airmee på tisdagar kl. 17-22. Vi erbjuder även leverans med Airmee i bland annat Enköping, Göteborg, Jönköping, Linköping, Lund, Malmö, Norrköping, Uppsala, Västerås och Växjö med omnejd, då levereras din beställning på onsdagar kl. 17-22. Följ din leverans via den spårningslänk du får av Airmee.  Beställning innan midnatt på söndagar för leverans på tisdagar respektive onsdagar.

Leverans med PostNord
Bor du utanför Airmee området levererar vi till ett ombud nära dig. Du kan spåra din leverans med PostNords app.

Hämta vid vårt lager
Du kan hämta din beställning vid vårt lager på Linnégatan 89C, Stockholm. Kontakta oss för öppettider. Vi har öppet efter överenskommelse. Om du vill så kan du hälla över till dina egna burkar/påsar! Välj i så fall att låna förpackningar!

Hämta på Kungsholmen
Välj att hämta på Kungsholmen i varukorgen. Tid och plats på Kungsholmen sker efter överenskommelse. Men mötesplats skulle t.ex. kunna vara utanför Fridhemsplans tunnelbana.

Låna förpackningar

Vad betyder det att låna förpackningar ifrån er?
Väljer du att låna förpackningar så packar vi dina varor i förpackningar som återanvänds av Unwrapped. När du får din beställning häller du över innehållet i dina egna behållare sedan lämnar du tillbaka förpackningarna till Unwrapped. Våra förpackningar ingår i ett cirkulärt system och de hör hemma i cirkeln där de kan återanvändas om och om därför har vi satt en gräns på att du kan låna dem i 15 dagar. På så vis kan vi kan maximera antal gånger som de blir använda.

Vad behöver jag ha hemma?
Efter leverans behöver du ha dina egna behållare så som glasburkar eller liknande som du flyttar över dina beställda varor i. Eftersom du lånar förpackningar från oss så vill vi att du inte använder dem till något annat efter att du hällt över innehållet till dina egna burkar.

Hur fungerar pant systemet?
Hos oss betalar du 10 kr i pantavgift för varje förpackning som du lånar i från oss. Pantavgiften läggs på i varukorgen. Alla produktpriser är exklusive pantavgift. När förpackningarna har blivit returnerade till oss får du en rabattkod som motsvarar en rabatt på samma belopp som din pantavgift. Rabattkoden kommer automatiskt visas i kassan när du loggat in. Du känner igen den då den börjar med "TILLGODO". T.ex. "TILLGODOMWCC86GW". Rabattkoden ger rabatt på ditt nästa köp. Rabattkoden är giltig i 6 månader. 

Hur länge kan jag låna förpackningarna
Vi vill att du skickar tillbaka eller bokar en upphämtning av förpackningarna senast 15 dagar från att din beställning skickades till dig. Behöver du ha dem längre så hör av dig. Men de är inte till för att ha hemma i ditt skafferi för förvaring. Våra förpackningar ska i första hand används under transport till dig. Du kan låna de bruna glasflaskorna längre än 15 dagar. Behåll dem så länge du behöver och lämna tillbaka dem vid en senare retur av förpackningarna.

Måste jag lämna tillbaka alla förpackningar vid ett tillfälle?
Ja alla förpackningar som kom i samma leverans ska skickas tillbaka vid samma tillfälle. Förutom de bruna glasflaskorna, de kan du låna så länge du behöver. Lämna tillbaka flaskorna vid en retur av förpackningarna från en senare beställning. En retur av förpackningar per leverans ingår kostnadsfritt.

Kan jag behålla förpackningarna om jag vet att jag kommer beställa igen inom 14 dagar?
Om din beställning levererades av Airmee på en tisdag och du planerar att beställa ifrån oss igen inom 14 dagar, då kan du lämna tillbaka förpackningarna vid din leverans om 2 veckor. Kommer din nästa beställning dröja längre så vill vi att du lämnar tillbaka förpackningarna genom att boka en upphämtning, detta gäller om du bor i ett leveransområde där Airmee levererar. Om du bor utanför Airmees leveranszon lämnar du kartongen med förpackningarna till ditt närmsta PostNord ombud.

Hur lämnar jag tillbaka förpackningarna?

Det beror på hur din beställning levererades. Läs nedan för mer info.

Leverans med Airmee?
Fick du din leverans via Airmee så mejlar du oss på hello@unwrapped.se för att boka en upphämtning. Ange vilken dag du helst önskar få upphämtning. Du kan även boka en upphämtning via den spårningslänk du fick ifrån Airmee vid leverans av din senaste beställning. Lämna gärna returen utanför din dörr när det är dags för Airmee att komma. Missar du att lämna en retur till Airmee efter bokat upphämtning debiteras en avgift på 99 kr.

Kom din beställning med PostNord?
Då använder du den retursedeln som fanns tillsammans med dina varor. Klistra den över den gamla leveranssedeln och lämna ditt paketet till ditt närmste postnord ombud. 

Vad händer om jag inte lämnar tillbaka förpackningarna eller locken?
När 15 dagar har passerat kommer vi kontakta dig. Hör vi inte av dig faktureras du 30 kr per saknad förpackning. Vi behåller även pantavgiften. Lämnar du tillbaka en del av förpackningarna men inte alla faktureras du 30 kr per förpackning som saknas. Gäller ej de bruna glasflaskorna. De kan du låna längre och returnera med förpackningar från en annan leverans.

Så här packar du din retur
Packa förpackningarna genom att stapla dem så att de tar så liten plats som möjligt. Vik gärna ner kartongen så slipper du lägga i tidningspapper eller liknande för att skydda dem från att hoppa omkring. Tejpa igen kartongen.

Vad händer när ni får tillbaka min retur?
När dina lånade förpackningar kommit tillbaka till oss så scannas de och markeras som returnerade. Du får en rabattkod som motsvarar en rabatt på samma belopp som pantavgiften. Till exempel har du lånat 5 förpackningar så får du en rabatt på 50 kr när dina förpackningar har returnerats. Du får ett mejl när rabattkoden finns på ditt tillgodo konto hos oss. För att komma åt rabattkoden måste du ha ett konto hos oss. Kontakta oss om du beställt ifrån oss men saknar konto så hjälper vi dig. Rabattkoden visas automatiskt i kassan när du loggat in. Vi diskar förpackningarna och återanvänder till nästa kund.

Varför har kan jag bara låna förpackningarna i 15 dagar?
Våra förpackningar ingår i ett cirkulärt system där de gör mest nytta när de ständigt är i rörelse. Därför är det viktigt att de snabbt kommer tillbaka till oss så att vi kan maximera antal gånger som de blir använda

Kan jag köpa förpackningarna istället för att lämna tillbaka dem?
Tyvärr inte men vi har glasburkar till försäljning.

Våra leverantörer

Vart kommer era produkter ifrån?
Vi köper in produkter från flera olika leverantörer ifrån hela världen. 

Hur undviker ni förpackningar när varor levereras till er?
Vi köper in i stora förpackningar vilket betyder att det blir mindre förpackningar per kg. Många av våra produkter kommer i 25 kg papperssäckar. I andra butiker hade dessa blivit packade i mindre plastförpackningar om t.ex. 500 gram. Men hos oss packar vi om det i förpackningar som kan återanvändas flera gånger. Vilket betyder att vi minskar antalet engångsförpackningar som används.

Frakt & Returer

Vad kostar leverans?
Bor i vårt Airmee-område så erbjuder vi fri frakt om du handlar för minst 499 kr. Bor du utanför Stockholms området får du fri frakt vid beställningar över 599 kr. Annars kostar leverans mellan 59-99 kr. 

Vad har ni för reklamationspolicy? 
Reklamation är så klart möjlig om det mot förmodan skulle vara något fel på de levererade produkterna. Vi önskar att du reklamerar snarast möjligt efter leverans. Detta gör du genom att ta en bild på varan, berätta vad som är fel och kontakta oss

Vad har ni för ångerrätt?
Ångerrätt gäller ej på varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel eller produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats och förseglingen har brutits. Vid köp av andra varor har vi en 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot den vara som du har beställt. Läs mer om våra köpvillkor!

Allergier & hygien

Jag är allergisk. Är det säkert för mig att handla i er butik?
Trots att vi vidtar försiktighetsåtgärder, kan vi inte garantera att våra livsmedelsprodukter inte innehåller spår från nötter, soja, sesam eller är glutenfria eftersom packning av alla livsmedelsprodukter sker i en miljö. 

Hur förvarar ni produkterna på ert lager?
I vårt lager förvarar vi allt i förseglade, lufttäta lådor och har strikta rutiner för rengöring och fyllning av förpackningarna.

Ekologiskt produkter

Är era produkter ekologiska?
Vårt sortiment är nästan bara ekologiska produkter. Vi är även certifierade hos KIWA. 

Varför är det viktigt att produkter är ekologisk?
I ekologiska odlingar används inga kemiska bekämpningsmedel, vilket bidrar till en mer giftfri miljö. Ekologiska odlingar ger också mer biologisk mångfald. Det känns viktigt!

Varför är bekämpningsmedel dåligt?
Bekämpningsmedel kan spridas vidare till vattendrag, sjöar och grundvatten vilket ger en negativ påverkan på oss människor, djuren och vår natur eftersom i slutändan så får vi i oss det.