Köpvillkor

Allmänt

Unwrapped Sthlm AB, Org.nr. 559201-5316, (nedan kallat "Unwrapped", “Företaget”, "Vi", "Oss").

Unwrapped en förpackningsfri butik på nätet med hemleverans. Nedan beskrivs villkoren som gäller när du handlar på unwrapped.se. Vi förbehåller oss rätten att, utan att meddela dig på förhand, ändra villkoren i detta avtal i framtiden. Har du frågor om våra köpvillkor, din leverans eller om olika erbjudanden får du gärna kontakta oss på hello@unwrapped.se.

Beställning

Du godkänner våra köpvillkor samt vår Integritetspolicy och förbinder dig till att följa dem i samband med köp via Hemsidan. Vid mottagen order skickas automatiskt en orderbekräftelse per e-post till din registrerade e-postadress.

Åldersgräns vid beställning
Kunden måste ha fyllt 18 år, är myndig och har full juridisk rätt att ingå avtal med annan part. Beställare under 18 år måste inhämta målsmans tillstånd innan köp kan genomföras.

Allergier
Trots att vi vidtar försiktighetsåtgärder, kan vi inte garantera att våra livsmedelsprodukter inte innehåller spår från nötter, soja, sesam eller är glutenfria eftersom packning av alla livsmedelsprodukter sker i en miljö.

Betalning

Vi samarbetar med Klarna AB för hantering av våra betalningssätt. Du kan du betala med kort, direktbetalning, faktura och delbetalning via Klarna. Klarnas fullständiga villkor finns här

Kort
Betala på en gång med via ditt bankkonto eller kort. 

Få först. Betala sen
Beställ dina varor idag och betala när du fått dina varor. En f
aktura skickas till dig samma dag som dina produkter levereras. Betala inom 14 dagar. 

Dela upp
Här har du möjlighet att delbetala ditt köp månadsvis. För mer information om detta finner du hos Klarna.

Pris
Alla priser på hemsidan är inklusive pantavgift och moms. Kassasidan visar den totala summan du ska betala, inklusive ev. pantavgifter, frakt och moms.

Kampanjer, erbjudanden och rabatter
Kampanjer, erbjudande och rabatter kan ha särskilda villkor. Vid retur efter kampanjperioden kan erhållna rabatter inte utnyttjas vid en eventuell ny beställning.

Frakt
Fraktkostnad tillkommer med 99 kr på samtliga beställningar om inte annat erbjudande gäller. Fri frakt på beställningar över 599 kr. Frakten dras automatiskt av när produkterna i varukorgen överstiger 599 kr.

Pantavgift
Vid köp av produkt godkänner Kund att låna en förpackning av Unwrapped. Kund kan ej välja förpackningsmaterial, istället kommer det finnas en vald förpackning som beror på vald produkt. Vi tar en pantavgift på 5 kr per förpackning (glasburk, bomullspåse eller rostfri burk) som lånas ut till kund vid köp av produkt.

T.ex. vid köp av pasta som rymmer i en tygpåse betalar Kund 5 kr i pantavgift för tygpåsen plus priset för pastan. När kund sedan returnerar tygpåsen får Kund en rabattkod som motsvarar en rabatt på samma belopp som pantavgiften. Rabattkoden visas automatiskt i kassan när Kund loggat in. Du känner igen den då den börjar med "TILLGODO". T.ex. "TILLGODOMWCC86GW". Rabattkoden ger rabatt på ditt nästa köp och är giltig i 6 månader. 

Dina åtaganden

Du samtycker till att behandla förpackningar med stor omsorg, och returnera dem i samma skick som de levererades till dig.

Häll över de produkter du beställt från oss i dina egna behållare. Detta är viktigt att du gör så snart som möjligt efter att din order har levererats.

Återlämning av lånade förpackningar
Kunden förhåller sig att lämna tillbaka förpackningarna senast 60 dagar efter köpet. Förpackningarna packas väl och returneras i samma eller liknande kartong som de levererades i. Kartongen med förpackningar lämnas i samband med leverans av Kunds nästa beställning. Dock senast 60 dagar efter senaste köp. Kontakta oss om du inte vill beställa från oss igen så löser vi det på annat sätt.

Om samtliga bomullspåsar och glasburkar inte är lämnade eller ut köpta enligt ovan debiterar Unwrapped Sthlm AB Kunden en avgift motsvarande priset på förpackningarna som inte återlämnats enligt pris nedan under rubrik "Priser vid köp av glasburkar och bomullspåsar".

Vid olycka eller dyl
Om Kunden inte kan återlämna glasburkar eller bomullspåsar, p.g.a. att de gått sönder eller dyl, är Kunden skyldig att betala ersättning till Unwrapped Sthlm AB med samma belopp som kostnaden för dessa produkter (se hemsidan för priser eller se nedan).

Priser vid köp av glasburkar och bomullspåsar:
- Glasburk (1062 ml): 40 kr
- Glasburk (850 ml): 35 kr
- Glasburk (535): 30 kr
- Glasburk (220 ml): 25 kr
- Påse (medium): 59 kr
- Påse (large): 69 kr

Pant avgift dras av med 5 kr från priset ovan.

Kunden kan välja att köpa glasburkarna eller påsarna istället för att lämna tillbaka dem, kontakta oss för mer information. Se aktuella priser ovan.

Leverans

Leveranstid
Vi erbjuder hemleverans med MOVEBYBIKE på tisdagar kl. 17-22. Beställningar som läggs innan söndagar kl. 12:00 skickas på tisdagar. Detta gäller produkter som finns i lager.

Produkter som inte finns i lager skickas vid nästkommande leveransdag. Vi informerar på Hemsida om produkt inte finns i lager, men reserverar oss för felskrivning. Vi kontaktar dig så fort som möjligt om vi märker att produkt inte längre finns i lager.

Leveransansvar
Unwrapped står för leveransansvaret om varan skulle komma bort eller skadas under transporten. Om produkten är skadad vid leveranstillfället bör detta anmälas omgående genom att kontakta oss.

Om Kund inte är hemma vid leverans
Är Kund inte hemma vid tidpunkten för leverans placeras paketet utanför dörren till angiven leveransadress. Ange därför portkod vid beställning. Bor du i flerfamiljshus placeras paketet utanför dörren till angiven lägenhet. När ett paket levererats till leveransadressen övergår ansvaret för paketet till dig som kund. Företaget ersätter ej stulen eller väderdrabbad paket som lämnats utanför dörren.

Leveransförsening
Företaget ansvarar inte för förseningar orsakade av våra logistikpartners eller tillverkare. I de fall där Unwrapped är orsaken till en leveransförsening har du rätt att häva köpet om du inte accepterar ny leveranstid. Vid oförutsedda händelser eller besvärliga väderförhållanden kan leverans i undantagsfall komma att levereras efter kl. 22:00.

Felexpediering
Om en vara skulle vara felexpedierad åtar sig Unwrapped att kostnadsfritt avhjälpa felet.

Ändring/Avbeställning

Ändringar/avbeställning ska ske genom att kontakta oss. Kontakta Unwrapped innan söndagar kl. 12:00 om du vill göra en ändring eller avbeställa. Ändringar kan inte göras efter att din order har packats. En avbeställning är inte giltig förrän du har mottagit en bekräftelse från oss.

Företaget förbehåller sig rätten att ställa in eller avboka leverans om Kunden har angivit bristande eller felaktiga uppgifter vid registrering eller vid force majeure-liknande händelser såsom naturkatastrofer, krig, politiska oroligheter, strejk, lockout, blockad eller annat avtalshinder, eldsvåda, olyckshändelse eller annan omständighet utanför rimlig kontroll för Unwrapped Sthlm AB, eller annan omständighet som väsentligen försvårar eller försämrar förutsättningarna för att leverans ska kunna fullgöras. Om ett sådant undantagsfall inträffar meddelas du snarast möjligt.

Ångerrätt

Vid köp av varor på Hemsidan har Kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot den vara som du har beställt. Dock gäller inte ångerrätt på varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel. 

Ångerrätten gäller inte vid

  • Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel
  • Varor som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats och förseglingen har brutits av konsumenten.

För mer information om ångerrätt och vilka varor och tjänster som är undantagna från ångerrätt finns på Konsumentverkets hemsida

Vid nyttjande av ångerrätt
Meddela oss att du vill returnera en vara genom att kontakta oss. I meddelandet ska namn, adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå tydligt. När vi godkänt returen bör Kund omedelbart och senast inom 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till Unwrapped.

Kund står för returfrakt, produkterna bör packas väl i sin ursprungliga förpackning. Vi förbehåller oss rätten att dra av motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt på återbetalningsbeloppet.

Reklamationsrätt

Om det skulle vara något fel på de levererade produkterna kan du reklamera dessa. Vi önskar att du reklamerar snarast möjligt efter leverans. Detta gör du genom att ta en bild på varan och skicka den till oss. Reklamationsrätt uppstår då varan är felaktig eller då varan inte uppfyller kvalitetskraven. Företaget granskar reklamationen och ersätter godkända reklamationer med varans värde.

Reservation för ändringar

Unwrapped reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på Hemsidan, exempelvis fel i produktbeskrivning eller innehållsförteckningen, felaktiga priser, felaktigt maxantal vid beställning av en vara, eller felaktig information angående om en vara finns i lager.

Om felaktigt pris har angetts för en vara som Kunden har beställt kommer Unwrapped att meddela Kunden om detta. Vi kommer invänta Kundens godkännande av det korrigerade priset fram till dess att Kundens order har påbörjat att plockas och i det fall godkännande ej erhålls har Vi rätt att ta bort varan från Kundens order. 

Upphovsrätt

Allt material så som grafik, illustrationer, fotografier, videofilmer och texter på Unwrapped.se är skyddat av lagen om upphovsrätt. Du får inte utan vårt tillstånd använda vårt material. Detta gäller både för personligt bruk och i kommersiella sammanhang. 

Force Majeure

Unwrapped är inte ansvarig för förseningar orsakad av omständighet utanför vår rimliga kontroll och är i så fall berättigad till tilläggstid för uppfyllelse av sina åtaganden. Exempel på omständighet är strejk, terroristdåd, eldsvåda, blixtnedslag, krig, leverantörs-, transport- eller produktionsstörningar, ändrad myndighetsbestämmelse, eller naturkatastrof samt fel eller försening från underleverantör på grund av omständighet som här angivits.

Tillämplig lag och tvist

Om tvist inte kan lösas mellan Kund och Företaget, kan du som kund vända dig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) eller i sista hand av allmän domstol. 

Cookies

Vi använder så kallade cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information som används för att förbättra hemsidan för dig. Läs mer här!

GDPR info

Vi värnar om våra Kunders personliga integritet och vi vill säkerställa att din personliga integritet skyddas i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning. I vår integritetspolicy beskriver hur vi samlar in och behandlar personuppgifter om dig. Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter.

Integritetspolicy
Vår integritetspolicy hittar du här! Tveka inte att kontakta oss om du har du andra frågor kring hur vi hanterar dina personuppgifter.