Köpvillkor

Allmänt

Unwrapped Sthlm AB, Org.nr. 559201-5316, (nedan kallat "Unwrapped", “Företaget”, "Vi", "Oss").

Unwrapped är Sveriges första cirkulära butik på nätet. Nedan beskrivs villkoren som gäller när du handlar på unwrapped.se. Vi förbehåller oss rätten att, utan att meddela dig på förhand, ändra villkoren i detta avtal i framtiden. Har du frågor om våra köpvillkor, din leverans eller om olika erbjudanden får du gärna kontakta oss på hello@unwrapped.se.

Beställning

Du godkänner våra köp villkor samt vår Integritetspolicy och förbinder dig till att följa dem i samband med köp via Hemsidan. Vid mottagen order skickas automatiskt en orderbekräftelse per e-post till din registrerade e-postadress.

Åldersgräns vid beställning
Kunden måste ha fyllt 18 år, är myndig och har full juridisk rätt att ingå avtal med annan part. Beställare under 18 år måste inhämta målsmans tillstånd innan köp kan genomföras.

Allergier
Trots att vi vidtar försiktighetsåtgärder, kan vi inte garantera att våra livsmedelsprodukter inte innehåller spår från nötter, soja, sesam eller är glutenfria eftersom packning av alla livsmedelsprodukter sker i en miljö.

Betalning

Vi samarbetar med Klarna AB och Stipe för hantering av våra betalningssätt. Du kan du betala med kort, direktbetalning, faktura och delbetalning via Klarna och Stripe. Klarnas fullständiga villkor finns här

Kort
Betala på en gång med via ditt bankkonto eller kort. 

Få först. Betala sen
Beställ dina varor idag och betala när du fått dina varor. En f
aktura skickas till dig samma dag som dina produkter levereras. Betala inom 14 dagar. 

Dela upp
Här har du möjlighet att delbetala ditt köp månadsvis. För mer information om detta finner du hos Klarna.

Pris
Alla priser på hemsidan är inklusive moms. Produkt priserna är exklusive pantavgift. Pantavgiften läggs på i varukorgen när Kund har valt att låna förpackningar. Kassasidan visar den totala summan du ska betala, inklusive ev. pantavgifter, frakt och moms. OBS! Vi har pausat våra cirkulära förpackningar så ingen pant kommer att läggas på.

Kampanjer, erbjudanden och rabatter
Kampanjer, erbjudande och rabatter kan ha särskilda villkor. Vid retur efter kampanjperioden kan erhållna rabatter inte utnyttjas vid en eventuell ny beställning. Rabattkoder gäller inte vid köp av presentkort.

Tyvärr gäller inga rabattkoder på våra trosor med mensskydd från KORA MIKINO eller vårt förpackningsfria toalettpapper.

Pantavgift (OBS tjänsten är tillfälligt pausad)

Vi tar en pantavgift på 10 kr per förpackning som lånas ut till kund vid köp av produkt. Pantavgiften läggs på i kassan när Kund har valt "låna förpackning". Väljer kund papperspåsar så läggs det inte på en pantavgift. Tyvärr kan vi inte längre erbjuda tjänsten att låna förpackningar om du bor i ett område där endast PostNord levererar. Tjänsten är endast tillgänglig om du bor där Airmee levererar. 

När Kund returnerar den lånade förpackningen får Kund en rabattkod som motsvarar en rabatt på samma belopp som pantavgiften. Rabattkoden visas automatiskt i kassan när Kund loggat in. Du känner igen den då den börjar med "TILLGODO". T.ex. "TILLGODOMWCC86GW". Rabattkoden ger rabatt på ditt nästa köp och är giltig i 6 månader. 

Unwrapped har valt att samarbeta med loop-it (loop-it SWE AB) för hantering av våra förpackningar. Via loop-it håller vi reda på vilka förpackningar som varje Kund har lånat och lämnat tillbaka till oss. För att vi ska kunna erbjuda dig vår tjänst behöver vi dela vissa av dina personuppgifter till loop-it, så som till exempel ditt namn och e-postadress.

För att låna förpackningar måste Kund beställa minst 4 produkter med förpackningar som ingår i vårt cirkulära system.

Frakt & leverans

Vi skickar våra beställningar med PostNord och DHL. Frakt från 39 kr.

Vi kontaktar dig så fort som möjligt om vi märker att en produkt inte längre finns i lager.

Leveransansvar
Unwrapped står för leveransansvaret om varan skulle komma bort eller skadas under transporten. Om produkten är skadad vid leveranstillfället bör detta anmälas omgående genom att kontakta oss.

Om Kund inte är hemma vid hemleverans
Är Kund inte hemma vid tidpunkten för leverans placeras paketet utanför dörren till angiven leveransadress. Ange därför portkod vid beställning. Bor du i flerfamiljshus placeras paketet utanför dörren till angiven lägenhet. När ett paket levererats till leveransadressen övergår ansvaret för paketet till dig som kund. Företaget ersätter ej stulen eller väderdrabbad paket som lämnats utanför dörren. Kontakta oss om du inte vill att ditt paket lämnas utanför dörren.

Leveransförsening
Företaget ansvarar inte för förseningar orsakade av våra logistikpartners eller tillverkare. I de fall där Unwrapped är orsaken till en leveransförsening har du rätt att häva köpet om du inte accepterar ny leveranstid. Vid oförutsedda händelser eller besvärliga väderförhållanden kan leverans i undantagsfall komma att levereras efter kl. 22:00.

Ej utlöst PostNord order
Om leveransen inte kan levereras i brevlådan, skickas försändelsen till ditt närmaste utlämningsställe. Om leveransen inte hämtas av dig i tid kommer paketet returneras tillbaka till Företaget. Har du betalat via Klarna ansvarar du själv för att kontakta Klarna AB. Har du valt annat betalsätt kontaktar du Unwrapped.

Felexpediering
Om en vara skulle vara felexpedierad åtar sig Unwrapped att kostnadsfritt avhjälpa felet.

Dina åtaganden

Du samtycker till att behandla förpackningar med stor omsorg, och returnera dem i samma skick som de levererades till dig.

Häll över de produkter du beställt från oss i dina egna behållare. Detta är viktigt att du gör så snart som möjligt efter att din order har levererats.

Återlämning av lånade förpackningar
Kunden förhåller sig att skicka tillbaka eller boka en upphämtning av förpackningarna senast 15 dagar efter att beställningen har skickats ifrån oss. Samt att lämna tillbaka alla förpackningarna ifrån samma leverans vid ett tillfälle. De bruna glasflaskorna kan lånas längre än 15 dagar. Lämna tillbaka dem vid en senare retur av andra förpackningar. En retur av förpackningar per leverans ingår kostnadsfritt. 

Förpackningarna packas väl och returneras i samma eller liknande kartong som de levererades i. En retur måste tydligt märkas med kundens namn. Saknas namn kan vi inte betala ut en rabatt för pantavgiften.

Saknas det förpackningar eller lock vid en retur blir du debiterad en avgift på 30

Ändring/Avbeställning

Ändringar/avbeställning ska ske genom att kontakta oss. En ändring kan ske fram till att en beställning packats. En avbeställning är inte giltig förrän du har mottagit en bekräftelse från oss.

Företaget förbehåller sig rätten att ställa in eller avboka leverans om Kunden har angivit bristande eller felaktiga uppgifter vid registrering eller vid force majeure-liknande händelser såsom naturkatastrofer, krig, politiska oroligheter, strejk, lockout, blockad eller annat avtalshinder, eldsvåda, olyckshändelse eller annan omständighet utanför rimlig kontroll för Unwrapped, eller annan omständighet som väsentligen försvårar eller försämrar förutsättningarna för att leverans ska kunna fullgöras. Om ett sådant undantagsfall inträffar meddelas du snarast möjligt.

Ångerrätt

Som konsument har du 14 dagars ångerrätt från det att du tagit emot varan enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL). Som kund har du rätt att öppna förpackningen och granska produkten för att fastslå om du är nöjd.

Ångerrätten gäller inte på:

  • Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel
  • Varor som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats och förseglingen har brutits av konsumenten (till exempel underkläder)

    För mer information om ångerrätt och vilka varor och tjänster som är undantagna från ångerrätt finns på Konsumentverkets hemsida

    Vid nyttjande av ångerrätt
    Meddela oss att du vill returnera en vara genom att kontakta oss. I meddelandet ska namn, adress, e-postadress, order nummer samt vilka varor som returneringen gäller framgå tydligt. När vi godkänt returen bör Kund omedelbart och senast inom 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till Unwrapped.

    Kund står för returfrakt, produkterna bör packas väl i sin ursprungliga förpackning. Vi förbehåller oss rätten att dra av motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt på återbetalningsbeloppet.

    Reklamationsrätt

    Om det skulle vara något fel på de levererade produkterna kan du reklamera dessa. Vi önskar att du reklamerar snarast möjligt efter leverans. Detta gör du genom att ta en bild på varan och skicka den till oss. Reklamationsrätt uppstår då varan är felaktig eller då varan inte uppfyller kvalitetskraven. Företaget granskar reklamationen och ersätter godkända reklamationer med varans värde.

    Reservation för ändringar

    Unwrapped reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på Hemsidan, exempelvis fel i produktbeskrivning eller innehållsförteckningen, felaktiga priser, felaktigt maxantal vid beställning av en vara, eller felaktig information angående om en vara finns i lager.

    Om felaktigt pris har angetts för en vara som Kunden har beställt kommer Unwrapped att meddela Kunden om detta. Vi kommer invänta Kundens godkännande av det korrigerade priset fram till dess att Kundens order har påbörjat att plockas och i det fall godkännande ej erhålls har Vi rätt att ta bort varan från Kundens order. 

    Upphovsrätt

    Allt material så som grafik, illustrationer, fotografier, videofilmer och texter på Unwrapped.se är skyddat av lagen om upphovsrätt. Du får inte utan vårt tillstånd använda vårt material. Detta gäller både för personligt bruk och i kommersiella sammanhang. 

    Force Majeure

    Unwrapped är inte ansvarig för förseningar orsakad av omständighet utanför vår rimliga kontroll och är i så fall berättigad till tilläggstid för uppfyllelse av sina åtaganden. Exempel på omständighet är strejk, terroristdåd, eldsvåda, blixtnedslag, krig, leverantörs-, transport- eller produktionsstörningar, ändrad myndighetsbestämmelse, eller naturkatastrof samt fel eller försening från underleverantör på grund av omständighet som här angivits.

    Tillämplig lag och tvist

    Om tvist inte kan lösas mellan Kund och Företaget, kan du som kund vända dig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) eller i sista hand av allmän domstol. 

    Cookies

    Vi använder så kallade cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information som används för att förbättra hemsidan för dig. Läs mer här!

    GDPR info

    Vi värnar om våra Kunders personliga integritet och vi vill säkerställa att din personliga integritet skyddas i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning. I vår integritetspolicy beskriver hur vi samlar in och behandlar personuppgifter om dig. Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter.

    Integritetspolicy
    Vår integritetspolicy hittar du här! Tveka inte att kontakta oss om du har du andra frågor kring hur vi hanterar dina personuppgifter.